Складні погодні умови, мокрі та слизькі дороги, водіння вночі, ускладнений дорожній рух – всі ці стресові фактори очікують на водіїв із наближенням зимових свят. Дослідження, опубліковане Лондонською школою економіки та політичних наук (LSE) і підготовлене за підтримки компанії-виробника шин Goodyear, визначило ще один стресовий фактор: ефект ланцюгової реакції, в рамках якого поведінка одного водія впливає на поведінку інших водіїв на дорозі.

Агресивне та необачне водіння дратує інших водіїв, які починають поводитися агресивно у відповідь, підвищуючи загальний рівень небезпеки на дорозі. З іншого боку обачний стиль керування має зворотній ефект та сприяє створенню безпечнішої і менш стресової атмосфери на дорозі.
«Окрім погодних умов та втоми, на стиль нашого водіння також впливає поведінка інших водіїв, – зауважив доктор наук LSE Кріс Теннант, керівник проекту. – На дорозі водії зазвичай керуються логікою взаємності. Однак, оскільки більшість взаємодій між водіями відбувається дуже швидко, такий підхід застосовується опосередковано: ми ставимося до інших водіїв на дорозі так само, як до нас поставилися декілька хвилин тому – це і є ефект ланцюгової реакції».
Агресивна поведінка одних водіїв спонукає інших до агресивного водіння. Тоді як предметом численних досліджень у сфері безпеки дорожнього руху є ідентифікація проблемних водіїв, які схильні до небезпечної поведінки на дорозі, це дослідження доходить висновку, що агресивна поведінка одних водіїв впливає на інших, більш спокійних водіїв, та спонукає їх до агресивного водіння. «Правила поведінки на дорозі важливі для водіїв», – пояснює Теннант. Після перегляду відеороликів, у яких зображена взаємодія між учасниками дорожнього руху, більшість опитаних водіїв підкреслили важливість прояву ввічливості на дорозі, і лише 10% заявили, що це неважливо. Зокрема, респонденти зазначили, що коли водій забуває подякувати їм за те, що йому поступилися дорогою, вони із меншою вірогідністю ще раз поступляться дорогою іншому водієві. В рамках дослідження було виявлено цілу низку дій, які провокують інших водіїв на агресивне водіння, і серед них: зміна полоси руху на завантажених перехрестях, їзда впритул до автомобіля попереду, ігнорування сигналів повороту при маневруванні та недотримання полоси руху на автострадах. В той же час в рамках опитування водії визнали, що часто вдаються до подібних дій навіть не усвідомлюючи цього, тим самим запускаючи ланцюгову реакцію агресивної взаємодії на дорозі.
m2motors.com.ua