Основною метою розроблення бізнес-плану є планування підприємницької діяльності та інвестиційної стратегії на найближчий та віддалені періоди часу відповідно до вимог ринку, а саме:
• усвідомлення ступеню реальності досягнення намічених результатів;
• доведення визначеному колу осіб доцільності реорганізації роботи вже існуючої фірми чи створення нової.
Бізнес-план також повинен допомогти підприємцю розв’язати наступні основні завдання, пов’язані з функціонуванням діяльності:
• визначити конкретні напрями діяльності та перспективні ринки збуту;
• оцінити витрати, необхідні для виготовлення і збуту продукції (надання послуг), порівняти їх із цінами, за якими вони будуть продаватися, щоб визначити потенційну прибутковість проекту;
• виявити відповідність кадрів й умов для мотивації їх праці результатам досягнення поставлених завдань;
• проаналізувати матеріальне та фінансове положення і визначити, чи відповідають матеріальні й фінансові ресурси досягненню намічених цілей;
• прорахувати ризики і передбачити труднощі, що можуть перешкодити виконанню бізнес-плану.
Основні розділи бізнес-плану та їх елементи:
1. Резюме
- мета плану;
- потреба у фінансах та їх призначення;
- короткий опис бізнесу і його цільового клієнта;
- що робить ваш бізнес несхожим на бізнес ваших конкурентів;
- що повинно викликати довіру до вашого бізнесу (звітні матеріали, кваліфікова-ність керівника групи і т.д.);
- витяги з основних фінансових пропозицій.
2. Мета та завдання
- аналіз ідеї;
- основні напрями і мета діяльності;
- характеристика виду економічної діяльності.
3. Продукт (послуга)
- ознайомлювальний опис продукції (послуги) і їх застосування;
- специфіка продукції (послуги), відмінності чи унікальність;
- технологія і кваліфікація, необхідні у вашому бізнесі;
- ліцензії/патентні права (у разі потреби);
- майбутній потенціал продукту (послуги).
4. Аналіз ринку
- покупці;
- конкуренти (їх сильні й слабкі сторони);
- сегменти ринку, його розмір та можливості зростання;
- склад вашої клієнтури;
- вплив конкуренції.
5. План маркетингу
- маркетингове розміщення (забезпечення конкурентоздатності продукції (послуг) – основні характеристики продукції (послуг) порівняно з конкуруючими;
- ціноутворення;
- схема поширення товарів;
- методи стимулювання продажу.
6. План виробництва
- розташування приміщень;
- обладнання;
- схема розповсюдження продукції.
7. Персонал
- планування потрібної кількості персоналу;
- характеристика персоналу;
- методи стимулювання.
8. Обсяг необхідних засобів
- собівартість продукції, обсяги продажу, прибутки;
- ризики.
9. Детальний фінансовий план (бюджет)
- прогнозування обсягу продажу;
- оцінка прибутку;
- аналіз обігу коштів;
- таблиця річного балансу.
10. Додатки