Знову зайшла мова про близьку світову кризу. Ніби навіть вона має бути особливою з особливим протіканням і наслідками. Спробую викласти свою точку зору. Спочатку спробую класифікувати кризи, які ми вже бачили. Чи про які читали.
- політичні кризи, включаючи зміни суспільно-політичного і економічного устрою країн (перехід між …ізмами) і їх крайня межа – диктаторські режими та їх дії
- кризи, що виникли через боротьбу за ресурси, включаючи людські. Сюди ж можна віднести війни за нові території, включаючи відкриття америк, жовтневі і інші відомі революції і тд…
- релігійні протистояння, які можна трактувати як боротьбу за ресурси
- економічні кризи: недовиробництва, перевиробництва. Тут також можна залишити всі економічні катаклізми, викликані значними еволюційними чи революційними проривами технологій
- кризи через еквівалент вартості, скажімо так. Золото, як еквівалент, введення туди срібла, бронзи і інших металів. Останнім і найяскравішим зразком такої кризи стала відміна золотого стандарту.
Поєднанням двох останніх пунктів є сучасний стан економіки-цивілізації з великою кількістю не матеріальних, не виробничих цінностей, інформаційних продуктів, та цілий букет фінансових інструментів-лжецінностей. І, як результат, значне збільшення грошової маси (паперової, електронної і тд). Таким же ж покручем двох останніх пунктів є і виникнення всіляких крипто валют, цінність і життєздатність яких викликають серйозні сумніви.
Для здійснення будь-якого процесу потрібна енергія. Ми знаємо різні джерела енергії і їх еволюцію. Все почалося з дров, потім було вугілля, після нафта-газ, зараз ще додалася енергія часток та значні, близькі до революційних, просування у збереженні енергії та використанні і збереженні енергії з відновлювальних джерел.
Що ми мали до інавгурації Трампа? Розподіл ресурсів і джерел енергії між потужними і значимими країнами-учасниками процесу є, практично рівномірним. Розвиток науки і технологій у тих таки країн і союзів є практично однаковим. Такий баланс у доступності ресурсів та наявних технологій зумовлює те, що війни стали, практично, не можливими. Війна, в сучасних умовах, знищить значно більше, ніж принесе, навіть для переможця. В даний час у світі існує два потужних центри, які зконцентрували контроль над більшістю територій, ресурсів, джерел енергії. У цих же ж центрах зосереджені найбільші можливості і ресурси застосування сили та прийняття рішень. Очевидно, я маю на увазі США і ЄС та їх союзників. Специфіка доступності ресурсів та джерел енергії (газ-нафта) призвели до того, що ЄС тісно пов’язана з росією і, хто би що не говорив, це додатковий аргумент того, що вони – союзники. До не давнього часу ці центри не знаходилися в стані відкритого чи навіть латентного гострого протистояння.
Не рішучість США і опіка ЄС (Німеччини) дозволяли рудименту срср продовжувати певну агресію в Азії та Африці серед значно відсталих, як і росія, країн. Адже в цих країнах через відсталість суспільства, нерозвиненість інформаційного середовища, збройна агресія є найдієвішим методом боротьби за людський ресурс.
Що маємо зараз? В США до влади прийшли «старі» класичні міліардери, які мають на меті витиснути максимум з старої ресурсної економіки (не раз уже про це писав). Крім того, іде тиск на всіх союзників і друзів – регіональних лідерів, для того, щоб заставити їх вирішувати самостійно власні та регіональні конфлікти і проблеми. Особливий тиск чиниться на Німеччину та її найближчих союзників: Франція, Австрія, Італія, росія, оскільки вони задумали свою, надто небезпечну для цивілізації, гру. В даному випадку США є набагато сильнішими за Німеччину, крім того, НАТО контрольоване Вашингтоном, тому воєнно-політичних катаклізмів не буде.
Є ще небезпека релігійних загострень, але, оскільки всі релігійні екстремісти є породженням ЦРУ чи кгб – за межі вони не вийдуть.
Можемо зосередитися на економіці, наскільки її можна відділити від політики. Зараз критична маса набирається саме в сферах та інструментах, які стосуються еквіваленту вартості. Їх прийнято називати фінансовими бульбашками. Але чи можуть допустити «старі-класичні» міліардери кризи саме в цьому, якщо вони прийшли до влади, щоб видавити максимум саме з цього? Не впевнений. Швидше всього, ще зібють ціну на метали, вугілля, с/г продукцію, розвалять рашку, але не дадуть пропасти своїм примарним нуликам на моніторах.
Більш імовірною, як на мене, може бути криза, викликана протистоянням старої сировинної і нової інформаційної і технологічної економік. Але, якщо це і станеться, то не протягом найближчих трьох років (не раніше 2020 року). Адже, представники нової економіки ще не на стільки сильні і не входять в уряди країн великої 20-ки. Крім того, Трамп з колегами сильно на них наїхав, обмежив їх можливості і пробує віджати щось собі. Всі «тесли» і сонячна електрогенерація в Індії і Китаї, що сьогодні активно обговорюється, як на мене, не виходить за межі керованого і контрольованого експерименту.
Видається мені, що тих кілька тисяч чоловік, які володіють максимумом ресурсів, можливостей та інформації готуються до переформатування світу і створення значно більшого попиту (додаткової великої кількості людей з грошима).
Отже, поки маємо проблему з еквівалентом вартості, основну роль якого зараз виконує долар. Тільки з цієї точки зору ні долару ні ФРС ні США нічого не загрожує. Найпростіший метод його втримати у ціні зараз - обезцінити всякі євро-тугрики чи цілі БМВ-Айрбаси чи цілі ЄС)))
П.С. У нас все значно гірше: популізм розростається як якийсь псоріаз, БПП активно готується до дочасних найближчим часом. Законом про множинні громадянства планують підрізати крила всяким там саакашвілі-сакварелідзе енд Ко. Демонстрації в Білорусі і росії можуть не звідти починатися і мати зовсім іншу мету (як мінімум - значне загострення у нас на фронті), ніж думає більшість . Про Насірова, Гонтареву, безвіз і ініціативу конгресу США щодо наших "реформаторів-клептократів" мовчу, всі і так все бачать.
П.П.С. Чому до цього часу АТО а не воєнний час, хоча б на певній території? Тому що при АТО відповідальність і контроль всього у СБУ, в іншому випадку контроль у армії і відповідальність безпосередньо верховного головнокомандувача
